Wanneer opereren?

Geen esthetische operatie

Dit is een heel belangrijke beslissing voor zowel de ouders als de specialist. Het kind moet nog haar/zijn hele leven met de voeten. Voor iedere operatie geldt: je weet wat je hebt voor de operatie, maar je weet niet wat je krijgt na de operatie. Daarom wordt een operatieve behandeling voor een juveniele hallux valgus sterk afgeraden als het kind of de adolescent geen pijn heeft. Uw zoon of dochter in de puberteit zal mogelijk aandringen op een operatie omdat hij/zij de voeten lelijk vindt, of zich ervoor schaamt. Maar het is zeer onverstandig om de operatie te laten uitvoeren vanuit esthetische redenen. Er kan namelijk altijd iets misgaan bij een operatie, waardoor de teen na de operatie wel pijn gaat doen. Uw kind heeft veel meer aan een pijnloze, scheve grote teen, dan een rechte maar pijnlijke grote teen.

Daarnaast bestaat altijd een kans dat de grote teen na de operatie opnieuw scheef gaat staan. Deze kans is waarschijnlijk het grootst als de operatie wordt uitgevoerd terwijl de voeten nog groeien en de groeischijven nog niet gesloten zijn.

De beslissing om te opereren hangt af van de volgende factoren:

  • De leeftijd van het kind;
  • De oorzaak van de scheefstand;
  • De mate van de klachten (lichamelijk en emotioneel);
  • De verwachtingen van het kind en de ouders over de operatie.

Kies hiernaast een onderwerp voor meer informatie.

Over drs. W. Metsaars

Over dokter Metsaars

Drs. W. Metsaars is een ervaren orthopedisch chirurg die sinds 2013 volledig gespecialiseerd is in voet- en enkelklachten. Zij heeft uitgebreide expertise opgebouwd en behandelt patiënten met uiteenlopende voet- en enkelproblemen, zowel uit Nederland als internationaal.

Lees meer

Onze patiënten aan het woord

Bekijk alle ervaringen

  • Ervaring van Hulya

    Na jaren pijn loop ik nu weer 13 km om de dag. De pijn is draaglijk en mijn kwaliteit van leven is enorm verbeterd.

  • Ervaring van Corrie

    Geweldig behandeld, geen problemen tijdens herstel. Ik ben zo tevreden dat ik in september voor de andere voet terugkom!

  • Ervaring van P. van de Pol

    Snelle hersteltijd na de operatie. Binnenkort weer actief in de sportschool, alles zat goed vast!

  • Ervaring van Yvonne

    Na veel omwegen eindelijk geholpen. De ingreep werkte wél en ik ben nu vrijwel pijnvrij. Herstel gaat de goede kant op.

  • Ervaring van Joke Wesseling

    Zeer geslaagde operatie, nauwelijks pijn gehad. Heldere begeleiding en goede service. Ik liep direct weer op gewone schoenen.

  • Ervaring van Wendy

    Geweldig ontvangen en verzorgd, totaal geen pijn gehad. Nu dolgelukkig met het resultaat!

  • Ervaring van Betty

    Zeer tevreden over de operatie en de zorg. Vriendelijk en kundig personeel, ik ben goed geholpen!

  • Ervaring van Paulien

    Na drie operaties ben ik altijd pijnvrij geholpen, met nauwelijks zichtbare littekens. Geweldige zorg en resultaat!

  • Ervaring van Marijke

    Mijn voet functioneert weer voor 90 à 95% en ik geniet opnieuw van boswandelingen. Ik ben hier ontzettend blij mee.

arrow_circle_left arrow_circle_right

Veelgestelde vragen

Bekijk meer vragen

Zijn alle zorgverleners in het diagnosecentrum paramedisch hoog opgeleid?

Ja, alle zorgverleners zijn paramedisch hoog opgeleid gespecialiseerd in voet- en enkelklachten.

Consult aanvragen Consult aanvragen