Medicijnen

Corticosteroïden en pijnstillers

Corticosteroïden

Sommige artsen geven een injectie met corticosteroïden (bijnierschorshormoon) in het gewricht. Vooral als het IP-gewricht actief ontstoken is, kan dit de pijn snel verlichten. Het nadeel van deze injectie is dat het vaak maar tijdelijk werkt en de klachten na verloop van tijd terugkeren. Bovendien kan het gewrichtskapsel door corticosteroïden zwakker worden. Een corticosteroïden injectie mag alleen door een gekwalificeerd arts worden gegeven.

Ontstekingsremmende pijnstillers (NSAID’s)

Wilt u een pijnstiller gebruiken? Begin dan met paracetamol of een NSAID in gelvorm. Deze pijnstillers werken over het algemeen goed en hebben de minste bijwerkingen. Lees voor gebruik de bijsluiter.

NSAID’s (zoals naproxen, ibuprofen of diclofenac) zijn verkrijgbaar in tabletten, zetpillen en gel. Bij een pijnlijk IP-gewricht werkt de NSAID-gel even goed als de NSAID-tabletten, maar de gel geeft veel minder kans op bijwerkingen. Smeert u de diclofenac-gel 1-3% of ibuprofen-gel 5% twee tot vier maal per dag zacht op het pijnlijke gewricht.

NSAID-tabletten of -zetpillen zijn ook goede pijnstillers maar deze geven regelmatig vervelende bijwerkingen. Lees hiervoor de informatie in de bijsluiter bij deze medicijnen. Overleg altijd met uw arts wanneer u deze middelen langere tijd wilt gebruiken. Komt de pijn steeds terug, gebruik de pijnstiller dan op vaste tijden.

Over drs. W. Metsaars

Over dokter Metsaars

Drs. W. Metsaars is een ervaren orthopedisch chirurg die sinds 2013 volledig gespecialiseerd is in voet- en enkelklachten. Zij heeft uitgebreide expertise opgebouwd en behandelt patiënten met uiteenlopende voet- en enkelproblemen, zowel uit Nederland als internationaal.

Lees meer

Onze patiënten aan het woord

Bekijk alle ervaringen

  • Ervaring van Esther

    Pijnvrij lopen en een prachtig resultaat. De operatie viel me enorm mee en ik ben ontzettend blij met het herstel.

  • Ervaring van Geertje

    Zeer deskundige behandeling, prettige begeleiding en een vlotte nabehandeling. Ik ben zeer tevreden met het resultaat!

  • Ervaring van M. Tijssen

    Goede voor- en nazorg en lieve begeleiding. Lopen is nog even wennen, maar ik kijk uit naar het eindresultaat.

  • Ervaring van Corrie Laernoes

    Langdurige pijnklachten zijn verdwenen. De ingreep was succesvol en ik kan weer leuke schoenen dragen. Had ik het maar eerder gedaan!

  • Ervaring van Saskia

    Het herstel ging langzamer dan verwacht, maar ik ben blij dat ik doorzette. Nu loop ik weer zonder krukken en het resultaat is mooi.

  • Ervaring van Annejet

    Na een succesvolle operatie aan beide voeten heb ik onlangs een marathon gerend. Alles is goed gegaan en ik ben blij!

  • Ervaring van Willem

    Zeer tevreden over de zorg en professionaliteit. Al jaren terugkomen en blij met de resultaten – nog meer operaties gepland!

  • Ervaring van Betty

    Zeer tevreden over de operatie en de zorg. Vriendelijk en kundig personeel, ik ben goed geholpen!

  • Ervaring van Eric

    Na jaren weer pijnvrij wandelen, zonder beperkingen. Zelfs mijn fysiotherapeut is onder de indruk van het herstel.

arrow_circle_left arrow_circle_right

Veelgestelde vragen

Bekijk meer vragen

Zijn alle zorgverleners in het diagnosecentrum paramedisch hoog opgeleid?

Ja, alle zorgverleners zijn paramedisch hoog opgeleid gespecialiseerd in voet- en enkelklachten.

Consult aanvragen Consult aanvragen