Pijnlijke schroef op de voetrug

Schroef komt iets omhoog

Vlak na de operatie is de schroef vaak niet voelbaar op de voetrug. Dit komt omdat de voetrug nog gezwollen is, en de schroef dus ergens in de diepte ligt.

Zodra de zwelling verdwenen is, kan de schroef ineens wel voelbaar worden. Maar het kan ook dat de schroef pas na één of twee jaren klachten gaat geven. Dit komt omdat het bot rondom de schroef van vorm blijft veranderen, en wat lager komt te liggen ten opzichte van de schroef. Dit is een volstrekt normale ontwikkeling van het bot. Dus een schroef die eerst mooi in het bot verzonken was, kan later toch wat verder naar boven komen.

Dit is een voorbeeld van het remodelleren van het bot, waardoor de schroef na een aantal jaren voelbaar wordt.

Links: de positie van de schroeven vlak na de operatie. Rechts: Het bot ons de bovenste schroef is deels door het lichaam opgenomen. De schroef is hierdoor voelbaar geworden.

Zodra de botten aan elkaar zijn gegroeid, hebben de schroeven geen functie meer, en kunnen ze gewoon worden verwijderd. Dit is ongeveer 8 weken na de operatie het geval. Als de schroef pijnklachten veroorzaakt, kan deze er met een hele kleine operatie worden uitgehaald. De operatie kan gedaan worden door een heel klein sneetje, en je mag direct na de operatie de voet volledig belasten. De revalidatie duurt heel kort (zo lang als de wondgenezing), over het algemeen enkele dagen.

Hier ziet u de voet van de zijkant gefotografeerd. De voorste schroef is uit gaan steken na de operatie.

Over drs. W. Metsaars

Over dokter Metsaars

Drs. W. Metsaars is een ervaren orthopedisch chirurg die sinds 2013 volledig gespecialiseerd is in voet- en enkelklachten. Zij heeft uitgebreide expertise opgebouwd en behandelt patiënten met uiteenlopende voet- en enkelproblemen, zowel uit Nederland als internationaal.

Lees meer

Onze patiënten aan het woord

Bekijk alle ervaringen

  • Ervaring van Ch.

    Weg met de pijn, ik kan weer onbezorgd wandelen. Bedankt voor de uitstekende zorg en pijnbestrijding!

  • Ervaring van Clara

    Zonder pijn en met topzorg hersteld van hallux valgus. Inmiddels weer aan het trainen voor de Dam-tot-Damloop!

  • Ervaring van Ingrid

    Zeer tevreden over de zorg en aandacht. De operatie ging goed, nauwelijks pijn gehad. Ik loop alweer zonder gips!

  • Ervaring van Annejet

    Na een succesvolle operatie aan beide voeten heb ik onlangs een marathon gerend. Alles is goed gegaan en ik ben blij!

  • Ervaring van Carolien

    Pijnvrij hardlopen na een vastgezette teen. Ik doe weer mee aan trailruns en triatlons. Erg blij met het resultaat!

  • Ervaring van Suzan

    Twee operaties in één keer, alles strak geregeld. De operatiedag zelf voelde verrassend prettig. Ik kijk er goed op terug.

  • Ervaring van P. van de Pol

    Snelle hersteltijd na de operatie. Binnenkort weer actief in de sportschool, alles zat goed vast!

  • Ervaring van Inge

    Weinig pijn gehad en alles verliep zoals verteld. Ik loop weer prima en ben blij dat ik de operatie heb gedaan!

  • Ervaring van W. van Huisstede

    Bij binnenkomst voelde ik me meteen op mijn gemak. Perfect behandeld en verzorgd – zelfs een dagopname voelt als thuiskomen.

arrow_circle_left arrow_circle_right

Veelgestelde vragen

Bekijk meer vragen

Zijn alle zorgverleners in het diagnosecentrum paramedisch hoog opgeleid?

Ja, alle zorgverleners zijn paramedisch hoog opgeleid gespecialiseerd in voet- en enkelklachten.

Consult aanvragen Consult aanvragen